lördag 27 november 2010

Lördagsgodis: Hur du syr en egen sufflett till Bugaboo

Tänkte att jag skulle dela med mig av hur jag gör när jag syr mina Bugaboo Suffletter. Har haft uppe denna teutorial innan men tog bort den för ett tag sedan. Nu lägger jag upp den igen :-)

För att få fram ett mönster att sy efter kika in här.

1. Börja med att klippa ut mönsterdelarna. Du behöver 1 framstycke, 1 bakstycke och 1 flärp i yttertyget. 2 framstycken och 1 bakstycke i innertyget.

2. Vik ett utav framstyckena på mitten och klipp av 15 cm. Denna bit kommer tillsammans med det andra framstycket att bli kanalerna där bågarna går.

3. Fålla båda kortsidor på framstycket som du klippte av 15 cm på.

4. Sy ihop det modifierade framstycket med det andra framstycket (innertyget).

5. Sy kanalerna. De ska vara ca 5-7 cm breda.

6. Sy ihop innertygets framstycke med ytter tygets framstycke.

7. Sy ihop innertygets bakstycke med ytter tygets bakstycke.

8. Nåla ihop framstycket mot bakstycket så att yttertygerna ligger mot varandra. Sy ihop.
9. Testa suffletten på vagnen. Justera där det behövs.

10. Bandkanta flärpens innersväng. Nåla fast mot bakstyckets nederkant och sy fast.

11. Sy fast gummisnoddarna på framstycket så att man kan fästa dem i sufflettfästena. Testa på vagnen. Justera där det behövs.

12. Bandkanta sömmen inuti suffletten. (sömmen där fram och bakstycke är ihop sydda)


13. Bandkanta runt om hela suffletten. Börja och sluta mitt bak.


4 kommentarer:

  1. Tack för lektionen men jag tror nog ändå jag beställer en från dig så småningom :)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra tutorial, tack för den!

    SvaraRadera
  3. Så fina! hur gör man om man har den nya modellen som är utvikbar?

    SvaraRadera
  4. Super fina! Undrar också hur man ska göra med de nya utvikbara Sufletterna?

    SvaraRadera